امروز شنبه 10 شهریور 1403 http://brita.cloob24.com
0

انگور سیاه بعنوان یکی از ارقام بسیار مهم مورد کشت در سردشت بوده و از سابقه بسیار طولانی کشت برخوردار است، به دلیل سازگاری مناسب این نوع انگور به اقلیم منطقه، کشت آن به صورت دیم و بدون استفاده ازسموم و کودهای شیمیایی انجام می شود. با توجه به بالا رفتن فرهنگ عمومی مصرف این محصول، نقش درمانی و تغذیه ‌ای آن در اقتصاد منطقه نیزتاثیر به سزایی دارد.

متوسط عملکرد تاکستان‌های سردشت 5.5 تن در هکتار بوده و بالغ بر 5 هزار و 200 هکتار از ارضی کشاورزی زیر کشت این محصول استراتژیک و ارگانیک رفته است، انگور سیاه سردشت به دلیل داشتن قند مطلوب عمدتا به صورت تازه‌خوری و آب انگور مصرف و در دوشاب‌سازی، تهیه سرکه، ژله، مارمالاد، مربا، شیره انگور و آب‌غوره نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

انگور سیاه سردشت به دلیل رشد و باروری طبیعی و استفاده نکردن از کود و سموم شیمیایی، از ارزش غذایی بالا و شهرت فراوانی فقط در منطقه برخوردار بوده و متاسفانه طی دهه ها مسئولان اهتمامی برای معرفی این طلای سیاه نکرده بودند، موضوعی که طی سالهای اخیر به برگزاری جشن برداشت انگور سیاه با حضور مسئولان محلی ختم می شد.

شهرستان سردشت با داشتن مساحتی بیش از 1411 کیلومتر مربع،از شمال به شهرستان پیرانشهر از شرق به شهرستان های بوکان و  مهاباد، از جنوب به شهرستان بانه واقع در استان کردستان و از غرب به کشور عراق محدود می شود.

شهرستان سردشت از نظر تقسیمات کشوری دارای3 شهر، 2 بخش، 6 دهستان و 271 آبادی می باشد. شهرهای این شهرستان عبارتند از شهر سردشت، شهر ربط و شهر میرآباد. بخش ها شامل بخش وزینه و بخش مرکزی. دهستان ها شامل: آلان، باسک کولسه، بریاجی، گورک سردشت، گورک باشد که در این میان 58168 نفر جمعیت شهری و 50432 نفر جمعیت روستایی را تشکیل می دهند.

تعداد کل بهره برداران بخش کشاورزی این شهرستان نیز بالغ بر 9400 نفر می باشد. 

2. وضعیت منابع آب و شرایط آب و هوایی شهرستان

شهرستان سردشت با داشتن میانگین بارندگی 20 ساله 955 میلی متر یکی از پرباران ترین مناطق کشور بوده که استعداد بالقوه این شهرستان برای تولید انواع محصولات کشاورزی، خصوصاً محصولات دیم را نشان می دهد.

متوسط دمای سالانه آن 1/17 درجه بوده، که بیشترین دمای ثبت شده مربوط به مرداد ماه سال 1387 با 6/38 درجه و کمترین آن مربوط به دی ماه سال 1371 با 4/18- درجه می باشد.

میانگین رطوبت نسبی شهرستان 51% بوده که بیشترین متوسط رطوبت نسبی مربوط به بهمن ماه با 86% و کمترین مربوط به مرداد با 20% می باشد.

حداکثر بارش ثبت شده در یک ماه 114 میلی متر در آذر ماه و متوسط تعداد روزهای یخبندان 66 روز می باشد که بیشترین آن مربوط به بهمن ماه با 25 روز است.

متوسط ارتفاع شهرستان 1500 متر از سطح دریا می باشد که از 860 متر در دهستان آلان تا ارتفاع 2100 متر در دهستان گورک نعلین و بریاجی نوسان دارد.

در این شهرستان 2 رودخانه دائمی زاب و چم وزینه جریان داشته، به علاوه تعداد 1 قنات، 562 عدد چشمه و بیش از 250 حلقه چاه آب نقش مهمی را در تأمین منابع آب کشاورزی این شهرستان به عهده دارد. میزان آب مصرفی بخش کشاورزی در این شهرستان 38 میلیون متر مکعب در سال می باشد.

3. وضعیت منابع طبیعی و اراضی کشاورزی شهرستان

مساحت اراضی منابع طبیعی این شهرستان 112.000 هکتار بوده که از این بین 80000 هکتار آن جنگل و 32000 هکتار آن مرتع می باشد.

مقدار اراضی قابل کشت شهرستان 28094 هکتار بوده که 7500 هکتار آناراضی آبی و 20594 هکتار آناراضی دیم بوده، که از این میزان اراضی، حدود 2375 هکتار به صورت آیش، 18025 هکتار اراضی زراعی و 7696 هکتار اراضی باغی شامل2246 هکتارباغات آبی و5450هکتار باغات دیممی باشند

نگور سیاه سردشت، انسان را جوان نگه می دارد

مواد آبی رنگ خون ساز هستند
فصل انگور از تیرماه تا شهریور است. علاوه بر ویتامین های بسیار، میرتیلین انگور قابل توجه است. فلاون آن به همراه ویتامین C و آهن در امر خون سازی شرکت دارد و باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد می شود. همچنین از سخت شدن رگهای خونی جلوگیری می کند.

فواید زیاد انگورهای حبه ریز
انگورهای سیاه مقدار زیادی ویتامین C دارند که از سرماخوردگی و سرایت بیماری جلوگیری می کند. علاوه بر این، انگورهای حبه ریز دارای اسید سیب و لیمو و میوه های دیگر، مواد معدنی، بویژه آهن و مواد رنگی است. تانن موجود در انگور سیاه برای ساخت پوشش مخاطی اندامهای میان تهی و پیشگیری از تورم و از بین بردن باکتریها مؤثر است.

انگور سیاه تسکین دهنده اعصاب
آنتوسیانین (ماده رنگی گیاهان) علاوه بر حفاظت سلولهای گیاهی، از سلولهای انسانی نیز محافظت می کند. مواد آلی انگور بسرعت وارد خون می شود و به انسان تحرک، شادابی و جوانی می بخشد. فردی که تحت استرس است، به موادی نیاز دارد که ارزش غذایی آنها بالا باشد. انگور سیاه و همچنین مواد موجود در آن، تسکین دهنده اعصاب هستند.

برگ انگور سیاه
برگ انگور سیاه محتوی جوهر کاتچین، فلاونول ها و اسیدهای مورد نیاز بدن است. در طب سنتی، دم کرده برگهای انگور سیاه را برای افراد دیابتی، توصیه می کنند. ولی هنوز تاثیر آن بر پایین آوردن قند خون ثابت نشده است. شاید دلیل آن کروم موجود در برگهای انگور سیاه است. اما از آنجایی که دم کرده این برگها در بدن حیوانات آزمایشی تولید سم کرده است، استفاده از این برگها توصیه نمی شود.

ارسال دیدگاه