امروز پنجشنبه 29 شهریور 1403 http://brita.cloob24.com
0

مختصری درباره نهال انگور سیاه سردشت:

همانطور که از نام این میوه پیداست خاستگاه و محل کشت اصلی آن شهرستان سردشت، واقع در استان آذربایجان غربی می باشد. البته این بدان معنا نیست که نمی توان نهال انگور سیاه سردشت (رشه) را در مناطق دیگر کاشت. اصلا چنین نیست و این نهال سازگاری بالایی داشته و در بسیاری از مناطق کشور کاشته می شود. اما در هر صورت اصل آن متعلق به شهرستان سردشت است.

نهال انگور سیاه سردشت (رشه) در اواخر تابستان و اوایل پاییز رسیده و بسیار خوش طعم و آبدار است. نهال انگور سیاه سردشت (رشه) در این شهرستان به صورت دیم کاشته می شود، به همین جهت با شرایط کم آبی که طی سال های اخیر کشور را درگیر نموده سازگاری دارد. به علاوه این انگور معمولا با محیط های کوهستانی و شیبدار (به ویژه سردشت) همخوانی بالایی داشته و از این رو به ندرت به کود های شیمیایی و هورمون های رشد و … نیاز دارد. بنابراین می توان گفت شما با محصولی کاملا ارگانیک مواجه هستید.

خبر خوب برای کسانی که قصد دارند اقدام به خرید نهال انگور سیاه سردشت (رشه)و کاشت آن نمایند این است که دفع گیاهان هرز در باغ این انگور به وسیله شخم زدن انجام می شود. به همین علت نیازی به استفاده از علف کش ها و سم های شیمیایی مضر نیست.

شرایط کشت نهال انگور رشه:

این نهال قدرت تحمل و سازگاری بالایی دارد و در برابر سرما و گرما و خشکی و کم آبی متفاوت خوبی دارد

به طوری که سرمای منفی 15 درجه را می تواند تحمل کند.

به همین خاطر است که در بیشتر مناطق به صورت دیم کاشته می شود و در زمین هایی کاشته

می شود که 1200 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

دفع گیاهان هرز در باغ انگور به وسیله شخم زدن انجام می شود و نیازی به علف کش ها و سم های

شیمیایی مضر نیست.

طی تحقیقات به عمل آمده این میوه ی پاییزی سرشار از خواص متعددی است و تامین کننده ی مواد موردنیاز

بدن می باشد دانه های انگور سیاه سرشار از انواع ویتامین همچون B و C و مقادیر قابل توجهی کلسیم،

پتاسیم و منیزیوم فسفر و آهن می باشد به همین جهت در امر خون سازی روده و معده اثر فوق العاده ای دارد.

آبیاری نهال انگور رشه

نهال انگور سیاه سردشت در برابر کم آبی و خشکی مقاوم می باشد و در شهرستان سردشت و بیشتر مناطق دیگر به صورت دیم کاشت می شود. البته این به معنی این نیست که این نهال نیاز به آبیاری ندارد زیرا در صورتی که نهال رطوبت کافی را دریافت نکند دانه های انگور ترک بر می دارند. میزان نیاز آبی این نهال به طور تقریبی 5 تا 7 هزار متر مکعب در هر هکتار است.

البته نهال های جوان در سال های ابتدایی کاشت نیاز آبی بیشتری دارند و باید در فصل تابستان 2 یا 3 بار آبیاری شوند. زیرا نهال های جوان برای گسترش ریشه و قوی تر شدن تنه نیاز به آب دارند. البته باید توجه داشته باشیم که از آبیاری بیش از اندازه خودداری کنیم زیرا در این صورت ریشه درخت از بین می رود. مناسب ترین روش آبیاری این نهال آبیاری قطره چکانی است.

باردهی نهال

نهال انگور سیاه سردشت(رشه) از سال دوم کاشت شروع به باردهی می کند. میزان باردهی این نهال بسیار بالا می باشد. انتظار می رود از هر هکتار از زمین زیر کشت این نهال حدود 40 تن انگور برداشت کنیم. علاوه بر میزان باردهی بالا، یکی از مزیت این نهال زمان رسیدن محصولات می باشد. محصولات این نهال در اواخر تابستان و اوایل مهرماه وارد بازار می شود. در این زمان تقریبا زمان اکثر میوه های تابستانی به پایان رسیده و میوه های پاییزی دیگر چندان وارد بازار نشده اند. بنابراین استقبال خوبی از محصول در بازار فراهم می شود.

نهال انگور سیاه سردشت در صورتی که در مکان مناسب کاشت شود و مراقبت های لازم از آن انجام گردد حدود 100 سال عمر مفید دارد. به همین جهت این نهال بسیار مورد توجه و محبوبیت باغداران است زیرا با کاشت این نهال، تا سال های طولانی از میزان باردهی بسیار بالایی برخوردار می شوند.

برای اطلاعات بیشتر به سایت دهوین مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه