امروز یکشنبه 18 شهریور 1403 http://brita.cloob24.com
0

نهال انگور و ویژگی‌های بهترین نهال انگور

انگور از درختان مثمر و دائمی به شمار می رود، میوه این گیاه به صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شود، دارای گونه‌های مختلفی است که استفاده‌های مختلفی از آن به ویژه برای تازه خوری، آبغوره، غوره شور و … می‌شود. در بیشتر مناطق رشد می‌کند. برای رشد نیاز به خاک، دمای مناسب، نور خورشید، آبیاری و کود دارد. خواص بسیاری دارد. طعم شیرین و دلچسبی دارد.

مشخصات گیاهی کامل درخت انگور:

انگور از درختان مثمر به شمار می رود که به صورت بوته‌ای و رونده هم بر روی زمین به صورت کشیده و رونده و هم به شیوه نوین از طریق محافظ و داربست رشد می‌کند و بالا می رود. استفاده از محافظ و داربست سبب برداشت راحت میوه و همچنین رشد بهتر گیاه می‌شود.

از گیاهان دائمی به شمار می رود که عمر اقتصادی آن به بیش از 100 سال می‌رسد. میوه این گیاه بسته به گونه‌های مختلفی که دارد به صورت گرد، کروی و کشیده است که به صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شود که هر خوشه‌ای این گیاه بیش از 50 تا 100 دانه انگور دارد. بسیار گوشتی و آبدار است که خواص بیشماری دارد و استفاده‌های مختلفی از آن می‌شود.

از تراز تجاری بالایی برخوردار است. برگهای این گیاه نیز بزرگ، دندانه‌دار با شیارهای عمیق هستند، دارای شاخ و برگ زیادی است. بوته این گیاه به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری است که پوسته نازکی دارد که با دست به راحتی کنده می‌شود. شاخه‌های علفی این گیاه نیز به رنگ سبز هستند.

نهال انگور کشمشی با توجه به گونه‌های مختلفی که دارد در رنگهای مختلف قرمز، سبز، زرد، سیاه و بنفش است. توجه داشته باشید که بوته انگور پس از برداشت در فصل زمستان به خواب می رود و با پایان فصل سرما دوباره بیدار شده و به رشد خود ادامه می‌دهد، با شروع فصل بهار و پایان فصل سرما شروع به گلدهی می‌کند، در اواسط فصل تابستان نیز میوه این گیاه می‌رسد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

آبیاری نهال انگور چقدر باشد؟

در مکان هایی که تابستان نیز باران می بارد، نیازی به آبیاری زیاد نیست. درخت های انگور هر 10 روز یک بار با بارش باران می تواند رشد مطلوب داشته باشد. البته، شرایط خشکسالی و آبیاری کم، میزان تولید میوه انگور را کاهش می دهد، بنابراین اگر محل باغ انگور شما دچار کم آبی است، حتما به طور منظم آبیاری را انجام دهید.

برای آبیاری نهال انگور طوری برنامه ریزی کنید که هفته ای یک بار آبیاری انجام دهید تا خاک به عمق 30 سانتی متر در نیم تا یک متری پایه هر درخت انگور مرطوب شود. حواستان باشد از آنجا که جنس خاک ها مختلف است، ممکن است قبل از آبیاری نهال انگور نیاز به انجام آزمایش خاک داشته باشید تا مشخص شود چه مقدار آب نیاز است که خاک تا عمق 30 سانتی متری مرطوب شود. برای انجام آزمایش آبیاری خاک، موارد زیر را انجام دهید:

شیلنگ را در یک قسمت صاف از زمین قرار دهید.

آبیاری نهال انگور را به مدت 5 دقیقه انجام دهید.

آب را قطع کرده و 2 ساعت صبر کنید.

به زمین آبیاری شده نگاه کنید و مشخص کنید که آب چقدر به عمق زمین می رسد.

اکنون وقت محاسبات است. بگذارید تا با یک مثال برایتان روشن کنم: اگر خاک شما پس از 5 دقیقه آبیاری، تا 5 سانتی متر مرطوب شود، آبیاری 10 دقیقه طول می کشد، اگر تا عمق 10 سانتی متر مرطوب شود، 15 دقیقه طول می کشد و….

بنابراین هنگام آبیاری نهال انگور تا عمق 30 سانتی متری، به 30 دقیقه آبیاری نیاز داریم.

وقتی دانستید خاک شما چقدر سریع و عمیق آب را جذب می کند، می توانید از آن به عنوان راهنمای برنامه آبیاری استفاده کنید.

و اما سوال اساسی اینجاست که انگور از چند ماهگی بار می دهد؟

پاسخ به این سوال نیاز به بررسی عواملی دارد که در نتیجه و بار درخت انگور موثر است در ادامه این عوامل موثر را بررسی می کنیم:

همانطور که اشاره شد از فاکتور های اساسی در زمان کاشت توجه به شرایط اقلیمی منطقه می باشد زیرا رشد مناسب محصول تا حدود زیادی بستگی به منطقه دارد. درختان انگور مقاومت خوبی دارند و به همین دلیل است که غالبا در بیشتر شهر های ایران کشت می شوند اما باید توجه داشت که هر نهالی خصوصیات خاص خود را دارد و با نهال دیگر کاملا تفاوت دارد و باید به این تفاوت ها در هنگام کاشت توجه ویژه یا شود چرا که به بازدهی مطلوب میوه آن کمک خواهد کرد.

همچنین سایت آمازون اطلاعات جالبی در این باره منتشر کرده است.

اگر خاک مناسب،آبیاری مشخص برای درختان انگور در نظر گرفته شود غالبا نهال انگور از یک سال بعد از کاشت باردهی را آغاز می کنند.

اما باید توجه داشته باشید گاهی ممکن است به دلیل سرمای شدید بهار یا زمستان طوری که از میزان تحمل نهال خارج باشد آسیب جدی به بافت نهال وارد می کند و نهال انگور سیاه سردشت دیگر قدرت رشد خود را از دست داده و ممکن است تا سال ها بار نداشته باشد.

خاک نیز یکی دیگر از مهمترین عوامل در رشد و میزان بار درخت انگور می باشد که عدم توجه به آن ممکن است باعث شود تا درخت انگور به رشد مطلوب برای باردهی نرسد.

با توجه به نکاتی که بیان شد پاسخ سوال انگور از چند ماهگی بار می دهد را باید با برسی تمام عوامل موثر در رشد درخت انگور پاسخ داد.

ارسال دیدگاه