امروز چهارشنبه 28 شهریور 1403 http://brita.cloob24.com
0

نهال انگور سیاه سردشت محصولیست مرغوب که دارای فواید خاصی می‌باشد:

همانطور که از نام این میوه پیداست خاستگاه و محل کشت اصلی آن شهرستان سردشت، واقع در استان آذربایجان غربی می باشد. البته این بدان معنا نیست که نمی توان نهال انگور سیاه سردشت (رشه) را در مناطق دیگر کاشت. اصلا چنین نیست و این نهال سازگاری بالایی داشته و در بسیاری از مناطق کشور کاشته می شود و برداشت می‍‌شود. اما در هر صورت اصل آن متعلق به شهرستان سردشت است.

نهال انگور سیاه سردشت (رشه) در اواخر تابستان و اوایل پاییز رسیده و بسیار خوش طعم و آبدار است. نهال انگور سیاه سردشت (رشه) در این شهرستان به صورت دیم کاشته می شود، به همین جهت با شرایط کم آبی که طی سال های اخیر کشور را درگیر نموده سازگاری دارد. به علاوه این انگور معمولا با محیط های کوهستانی و شیبدار (به ویژه سردشت) همخوانی بالایی داشته و از این رو به ندرت به کود های شیمیایی و هورمون های رشد و … نیاز دارد. بنابراین می توان گفت شما با محصولی کاملا ارگانیک مواجه هستید.

خبر خوب برای کسانی که قصد دارند اقدام به خرید نهال انگور سیاه سردشت (رشه)و کاشت آن نمایند این است که دفع گیاهان هرز در باغ این انگور به وسیله شخم زدن انجام می شود. به همین علت نیازی به استفاده از علف کش ها و سم های شیمیایی مضر نیست.

ویژگی های مهم این نهال انگور شامل:

1: نهال انگور سیاه سردشت؛ نسبت به آبیاری های مداوم و بی برنامه حساس می باشد و لازم است که شما آب دهی نهال ها را مدیریت کنید تا آسیب نبیند.

2: با خرید این نهال هم کیفیت و کمیت را یک جا دارید، زیرا از ارقام با کیفیت ایرانی و شناخته شده است و همچنین جزو ارقام تجاری محسوب می شود.

نهال انگور سیاه سردشت؛ بی شک از مهمترین ارقام بومی که با تولید انگورهای سیاه دانه درشت بین همگان معروف شد. به طوری که همه ساله طرفداران انگورهای این رقم منتظر فروش محصول برای مصرف و تازه خوری هستند. با توجه به همخوانی محیط زیست نهال انگور سیاه سردشت با اقلیم ایران، تولید بهترین انگور سیاه با کمترین هزینه ممکن می شود. محصولات انگوری که در کنار ارزش داخلی، مورد توجه و فروش تجاری نیز قرار گرفته است.

خاستگاه اصلی نهال های انگور سیاه سردشت:

نام این نهال انگور برگرفته از ریشه اصلی نهال در شهرستان سردشت از استان آذربایجان غربی می باشد. در حال حاضر نیز نزدیک به 5 هزار هکتار انگور سیاه در این نقطه از ایران زیر کشت رفته است. محصولات نهال انگور سیاه سردشت، با نام دیگر رشه نیز شناخته می شوند. انگور رشه در سردشت هم به صورت دیم و هم در باغات آبی تولید و به بازار عرضه می شود.

مشخصات ظاهری انگورهای سیاه سردشت:

این میوه با خوشه های بزرگ و حبه های دانه درشت گوشتی و بیضی شکل به چشم می خورند. انگورهایی که با دانه های آبدار شیرین به همراه رنگ حبه انگور سیاه و با درخشش سرخ بسیار محبوب شد. وزن 5 گرمی حبه ها موجب سنگینی و وزن بیشتر خوشه های این انگور سیاه می شود. میوه ی انگور سیاه سردشت؛ به عنوان یکی از خوش فروش ترین انگورهای بازار در ایران شناخته می شود. علاقه مندان به انگور حتما اسم این انگورهای خوش مصرف بومی را شنیده اند.

مدت ابیاری نهال انگور سیاه سردشت

نهال انگور سیاه کردستان(همان نهال سردشت) تاجایی متحمل در برابر خشکی است. درختان انگور می‌توانند با کم آبی مقابله کنند؛ ولی این موضوع باعث کاهش محصول آن‌ها می‌شود. به یاد داشته باشید که در سال‌های اولیه، برای استحکام یافتن نهال آبیاری بیشتری لازم است. گفته شده که هر هکتار از این نهال به حدود 5 تا 7 هزار متر مکعب آب نیاز دارد.

یکی از شیوه‌های متداول در آبیاری نهال‌ها روش دیم است. خوب است این نکته را بدانید که عدم نیاز نهال دیم به آبیاری منظم، می‌تواند در قیمت نهال انگور دیم نیز تاثیر بگذارد؛ چرا که آبیاری دیم زحمت و برخی از هزینه‌ها را در باغداری کاهش می‌دهد.

ارسال دیدگاه