امروز جمعه 27 مهر 1403 http://brita.cloob24.com
0

در این مقاله با بیماری کاوازاکی در کودکان و عوارض قلبی آن آشنا می شوید

بیماری کاوازاکی چیست؟

کاوازاکی بیماری نادر کودکان زیر پنج سال است که اولین مورد آن را تومیساکو کاوازاکی پزشک متخصص کودکان در بیمارستان صلیب سرخ توکیو در سال 1961 مشاهده کرد. از آن زمان تاکنون روی این بیماری مطالعات و تجربیات زیادی انجام شده.درحدی که با دقت در تشخیص بموقع و درمان درست این بیماری می توان از عوارض مرگبار آن جلوگیری کرد.

بیماری کاوازاکی چیست؟

بیماری کاوازاکی در کودکان باتحت تاثیر قرار دادن سیستم ایمنی بدن و گرفتاری ارگانهای مختلف در بدن سبب بروز علائم و گرفتاری چند ارگانی می شود. این بیماری علت اصلی بیماریهای قلبی اکتسابی در شیرخواران و کودکان کم سن است. تفاوت شیوع و سن درگیری در بیماری کاوازاکی در کشورهای مختلف دنیا به نظر وابسته به نژاد است. گرفتاری عروق کرونر که عروق خونساز به خود قلب هستند. مهمترین عارضه این بیماریست.

این وضعیت باعث ایجاد التهاب در رگ های خونی می شود و علائم می تواند شدید باشد. علاوه بر تب چند روزه، در کودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی ممکن است علائمی مانند ضایعات پوستی، تورم غدد گردن، تورم دست و پا و قرمزی چشم، لب و زبان ایجاد شود.

در اوایل سیر خود، بیماری کاوازاکی می تواند بر عملکرد عضله قلب یا دریچه های قلب تأثیر بگذارد. اگر زود تشخیص داده شود و درمان مناسب انجام شود شود. احتمال گرفتاری قلبی بسیار کاهش پیدا می کند.

دانستنی های جالب در این بیماری:

  • 80٪ تا 90٪ موارد بیماری کاوازاکی در کودکان زیر 5 سال و بالاتر از 6 ماه اتفاق می افتد. کودکان بزرگتر و بزرگسالان کمتر به این بیماری مبتلا می شوند، اما برخی از آنها این بیماری می گیرند.
  • بیماری کاوازاکی مسری نیست. این بیماری در میان اعضای خانواده یا کودکانی که در مراکز مراقبت از کودکان نگهداری می شوند. انتقال فرد به فرد پیدا نمی کند.
  • بیماری کاوازاکی در کودکان با نژاد آسیایی بیشتر اتفاق می افتد. با این حال، می تواند افراد را در تمام گروه های نژادی و قومی تحت تأثیر قرار دهد.
  • علت بیماری کاوازاکی مشخص نیست، اما تصور می شود این یک واکنش توسط سیستم ایمنی بدن باشد.

علائم و نشانه های بیماری کاوازاکی در کودکان:

بیماری کاوازاکی در کودکان با تب بالاتر از 39 درجه شروع می شود که حداقل برای پنج روز ادامه دارد. سایر علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • هرجای بدن ممکن است. راش بزند اما در ناحیه پوشک شدیدتر است.
  • چشم های قرمز بدون ترشح چرکی.
  • تورم و حساسیت غدد لنفاوی در یک طرف گردن.
  • دست ها و پاهای متورم همراه با قرمزی در کف دست ها و کف پا.
  • لب های بسیار قرمز، متورم و ترک خورده. زبانی توت فرنگی مانند با لکه های قرمز و خشن.
  • تحریک پذیری و بی قراری قابل توجه.
  • پوسته ریزی انگشتان دست و پا که به طور معمول 2 تا 3 هفته پس از شروع تب بروز می کند.

علائم کاوازاکی در کودکانعلائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

توجه: علائم و نشانه های کلیدی فوق ممکن است همزمان وجود نداشته باشد. در برخی از شیرخواران بسیار جوان، فقط تعداد کمی از این علائم خود را کامل نشان می دهد. علائم غیر اختصاصی دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد، مانند استفراغ، اسهال، معده درد، سرفه، آبریزش بینی، سردرد و درد یا تورم مفاصل.

کرونا و بیماری کاوازاکی در کودکان

بیماری کاوازاکی در کودکان ممکن است در طی ابتلاء کودکان به کرونا به شکلی خاص بروز کند.سندرم شوک کاوازاکی اتفاقی ست که تقریباً در 5٪ از کودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی اتفاق می افتد. این شکل از کاوازاکی در کودکان بدنبال ابتلا به COVID-19 اتفاق می افتد.

این شکل بیماری بیشتر دارای علائم گوارشی شدید است. داده های آزمایشگاهی بنفع کاوازاکی ست. تقریباً 40٪ کودکان مبتلا به نارسایی متوسط تا شدید دریچه میترال قلب می شوند. و یک سوم آنها اجکشن فراکشن(توانایی انقباض عضله قلب) سمت چپ قلب کم می شود.سرانجام، کودکان دچار سندروم شوک کاوازاکی خطر بیشتری برای مقاومت به درمان با IVIG و ایجاد آنوریسم شریان کرونر دارند.

قرمزی چشم در کاوازاکیفوق متخصص قلب کودکان قرار بگیرند و به مراقبت و پیگیری ویژه طولانی مدت نیاز دارند.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

منبع: سعید بیطرفان فوق تخصص بیماری قلب کودکان

جهت مطالعه بیشتر می توانید از مقالات زیر استفاده نمایید.

https://healthline.com/health/kawasaki-disease

https://mayoclinic.org/diseases-conditions/kawasaki-disease/symptoms-causes/syc-20354598

https://cdc.gov/kawasaki/index.html

ارسال دیدگاه